Etter å ha hatt fri hele høsten, var jeg grundig lei av å feriere og begynte endelig å jobbe igjen i november 2010. Jobbet som meteorologifullmektig på Bjørnøya i seks måneder fra sent i november 2010 og frem til sommeren 2011.

Gledet meg utrolig mye og var spent som et egg på hva livet i Ishavet ville bringe. Litt av gledene, turene, galskapen, opplevelsene og alt det andre, har jeg forsøkt å si litt om her inne. Se også min vanlige blogg, Helst glad og på tur.

torsdag 10. mars 2011

Byvandring

På vei hjem fra Kapp Levin, gikk vi innom den gamle gruvebyen Tunheim. Et spesielt sted med masse historie. Har tidligere skrevet litt om Tunheims historie, men gjentar kort; Bjørnøen AS brøt ut ca 116 094 tonn kull mellom 1916 og 1925. Mellom Tunheim og Austervåg ble det bygget en 1200 meter lang jernbane beregnet for kulltransport. Kullet ble skipet ut fra Austervåg.


På det meste overvintret 182 personer og anlegget bestod av 25 hus. I 1919 ble det opprettet en radiostasjon og i 1923 en meteorologisk stasjon. Under 2. verdenskrig ble Tunheim evakuert og ødelagt av de allierte. Etter krigen, i 1947, ble kystradiostasjonen og den meteorologiske stasjonen flyttet til Herwighamna, der den nå ligger. Kystradiostasjonen har fra 1996, vært fjernstyrt av Telenor Maritim Radio sin bemannede stasjon ved Bodø radio.


Kan nevne at styret i AS Bjørnøen er identisk med styret i Kings Bay AS i Ny Ålesund og at Bjørnøen AS er administrativt underlagt Kings Bay AS. Et statlig drevet selskap. Det er Bjørnøen AS som eier all grunn og noen få kulturhistoriske bygninger på Bjørnøya. Bjørnøen AS ble overtatt av staten i 1932. Værvarslinga for Nord-Norge leier grunn av Bjørnøen AS til den meteorologiske stasjonen i Herwighamna. 


Tunheims siste innbygger het Jan Jebsen, fra Bergen, født i 1921. Han kom til Bjørnøya sommeren 1947 og hadde til hensikt å undersøke hvilke muligheter som fantes for ny drift ved det nedlagte gruveanlegget. Jebsen fikk konsesjon for prøvedrift fra Bjørnøen AS mot at han betalte kr 1,- per tonn. Jebsen er en del til og fra de neste årene. Sommeren 1948 har han med tre menn til å jobbe sammen med seg, våren 1949 kommer han opp igjen alene. Høsten 1949 reiser han ikke ned og overvintrer på Tunheim. Våren 1950 skjer ei ulykke, Jebsen er i Herwighamna, han låner ei "spissa" for å ro til Tunheim etter kull og diverse andre ting. Han blir aldri sett igjen. Båten ble funnet like ved den Engelske staur, hvelvet. Jebsens foreldre, Ester og Jens August Jebsen, opprettet et fond til minne om sin sønn. For en del av disse pengene ble det kjøpt inn bøker og to bokskap. Bjørnøya Meteorologiske stasjon sin første boksamling. Bokskapene med innhold står i dag i peisestua her på stasjonen. Kilde i det siste avsnittet, er Oddmund Søreide sine memoarer. Søreide hadde flere sesonger på Bjørnøya Meteorologiske stasjon.











Hus med betydelig potensial
Havutsikt og ingen gjenboere.
 Svært god ventilasjon
Rustikk ovn til vedfyring

Utendørs boblebad



Noe oppussing må påregnes

Nært til kollektivtransport
Jernbanesporet kan brukes som tursti
Utskipningshavn like i nærheten.

5 kommentarer:

  1. Fantastisk flott bildeserie...!! Gjør seg ekstra godt i sort/hvitt..!

    SvarSlett
  2. Dette var flotte bilder. Slike minner gjør seg faktisk best,uten farger. Vet du sporvidden på banen?

    SvarSlett
  3. Tusen takk! Svart-hvitt kan være en fin effekt, for eksempel om man ikke hadde så mange farger å ta av, slik som her! Sporvidden på banen?! Godt spørsmål! Lover å måle neste gang jeg er der! Tror ikke Nordlandsbanen kan forlenges hit opp sånn helt uten videre..

    SvarSlett
  4. Hei Lise. Hvis du spør Marius, får du vite hvorfor jeg spurte om sporvidden.
    Bruk av svart/hvitt,gjør jo at en konsentrer seg mere om motivet når en ser på bildet.
    Hils

    SvarSlett
  5. Flotte bilder!
    Og interessant prospekt :)

    SvarSlett

Om du har noe på hjertet, er det hyggelig å høre fra deg her inne! -men helst bare om du har noe hyggelig eller artig å melde, eller om du kan komme med tilleggsinfo der jeg står fast!? :-) Takk for interessen, uansett!