Etter å ha hatt fri hele høsten, var jeg grundig lei av å feriere og begynte endelig å jobbe igjen i november 2010. Jobbet som meteorologifullmektig på Bjørnøya i seks måneder fra sent i november 2010 og frem til sommeren 2011.

Gledet meg utrolig mye og var spent som et egg på hva livet i Ishavet ville bringe. Litt av gledene, turene, galskapen, opplevelsene og alt det andre, har jeg forsøkt å si litt om her inne. Se også min vanlige blogg, Helst glad og på tur.

søndag 1. mai 2011

Siste solnedgang på en stund.



Fra 1. mai er det offisielt midnattssol her på Bjørnøya, hele sola er over horisonten døgnet rundt. Fra og med 30. april går ikke sola ordentlig ned; øvre rand av sola er hele tida over horisonten. Disse bildene er tatt om kvelden den 29. april, natt til 30. april. Sola tangerte horisonten og holdt seg slik langt inn i det nye døgnet, før den steg igjen. Således kan man si at dette var den siste solnedgangen på denne siden av sommeren.

Neste gang sola tangerer havet er den 10. august, mens også øvre rand forsvinner ned under horisonten den 12. august.Vi nyter den lyse fine tida!



2 kommentarer:

  1. Nyyydelig bilde! I Salten er det fortsatt skjømt om natta, men helt mørkt blir det ikke. Heldigvis. Har du lenge igjen der oppe?

    SvarSlett
  2. Jeg trodde det begynte aa bli litt lysere om natta her ogsaa, helt til jeg kom hjem til strombrudd en kveld i 11-tida...Lenge siden jeg har sett (!) noe saa bekmorkt!

    SvarSlett

Om du har noe på hjertet, er det hyggelig å høre fra deg her inne! -men helst bare om du har noe hyggelig eller artig å melde, eller om du kan komme med tilleggsinfo der jeg står fast!? :-) Takk for interessen, uansett!