Etter å ha hatt fri hele høsten, var jeg grundig lei av å feriere og begynte endelig å jobbe igjen i november 2010. Jobbet som meteorologifullmektig på Bjørnøya i seks måneder fra sent i november 2010 og frem til sommeren 2011.

Gledet meg utrolig mye og var spent som et egg på hva livet i Ishavet ville bringe. Litt av gledene, turene, galskapen, opplevelsene og alt det andre, har jeg forsøkt å si litt om her inne. Se også min vanlige blogg, Helst glad og på tur.

lørdag 14. mai 2011

Tittingnytt!

Kortnebbgås
Stadig nye fugler kommer til steinhaugen vår her ute i havet. Noen er i høyeste grad ventede gjester, andre er mer uventede-, men like fullt velkomne. Det noteres, fotograferes, undres og læres.

Kortnebbgåsa ble første gang observert for et par uker siden. I løpet av den siste uka, har de rykket stadig nærmere stasjonen; i dag tidlig hadde de kommet helt bort til hundehusene i utkanten av gårdsplassen. Kortnebbgåsa er ganske lik grågåsa, men har blant annet mørkere hode og kortere (selvfølgelig) nebb. Grågåsa er ikke så vanlig som det kortnebbgås og kvitkinngås er. For et par dager siden observerte vi en liten flokk på 10-11 kvitkinngås da vi var ute på tur østover langs brinken.



Et lite bjørkefinkpar sluttet seg i går til den etterhvert ganske brokete fugleforsamlingen som holder til rundt stasjonen. Bjørkefinken er i følge fugleboka observert færre enn 5 ganger tidligere på Svalbard. Fringilla montifringilla er bjørkefinkens vitenskapelige, for ikke å si herskapelige-, navn. Leser at bjørkefinkene lever i monogame parforhold. Jeg liker tanken på at disse to har flydd hit sammen, men lurer på hvem av dem som var kartleser, eller hvem av dem som nektet å spørre om veien. Bjørkefinker bygger nytt reir hvert år og det er hunnen som bygger det. Som regel plasserers reiret i trær; tipper hun ble imponert da hun oppdaget fasilitietene her oppe. Like etter at jeg skrev avsnittet over, var jeg en tur innom stua. Kikket ut av vinduet; rundt fuglebrettet var det i dag intet mindre enn ni bjørkefinker! Det dreier seg altså ikke om et ektepar på ferie; vi snakker gruppereise!


Det ble i tillegg observert én småspove, tre steinvendere og to brunnakker i går. Får ta meg en tur ut og se etter dem snart, det var ikke jeg som så dem. 

Et fiskemåkepar har vært her en stund. De er ikke så vanlige som polarmåkene her oppe. Nevnte jeg forresten at det også er observert noen få kjøttmeiser i området? Heller ikke veldig vanlig her.



Siste nytt av i dag var at en brunsisik, eller var det kanskje en gråsisik også besøkte fuglebrettet i dag. Jeg tror det var en brunsisik, en Carduelis cabaret; en fargerik liten venn. Brunsisik er ifølge litteraturen svært lik gråsisiken, og ble tidligere regnet som en underart av denne. Brunsisiken er en fink og den hekker vanligvis i lavlandet i Sør-Norge.

Brunsisik, eller gråsisik? Lander på brunsisik, jeg..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Om du har noe på hjertet, er det hyggelig å høre fra deg her inne! -men helst bare om du har noe hyggelig eller artig å melde, eller om du kan komme med tilleggsinfo der jeg står fast!? :-) Takk for interessen, uansett!