Etter å ha hatt fri hele høsten, var jeg grundig lei av å feriere og begynte endelig å jobbe igjen i november 2010. Jobbet som meteorologifullmektig på Bjørnøya i seks måneder fra sent i november 2010 og frem til sommeren 2011.

Gledet meg utrolig mye og var spent som et egg på hva livet i Ishavet ville bringe. Litt av gledene, turene, galskapen, opplevelsene og alt det andre, har jeg forsøkt å si litt om her inne. Se også min vanlige blogg, Helst glad og på tur.

onsdag 22. desember 2010

Belteskift og kjøretøypark

I går ble det invitert til pressekonferanse i hangaren etter 15-kaffen. Stasjonssjefen ønsket litt blest rundt sin og chiefens innsats på mekke-fronten. Pressekorpset møtte, nærmest, fulltallig opp og fikk overvære deler av en særdeles spennende belteskifteseanse på en av stasjonens snøscootere.

Anledningen ble for undertegnedes del, også benyttet til å få et visst overblikk over kjøretøyparken her på Bjørnøya meteorologiske stasjon. Det tar ikke spesielt lang tid å skaffe seg et slikt overblikk; vi snakker øyeblikk! Vi har en ET 340, et kjært minne for mang en finnmarking. De virker å være så driftssikre og udødelige at det trolig kun er dynamitt som hjelper! Utenom dét, har vi to andre doninger som også er beltedrevne og ment til å gå på snø; såkalte snøscootere. I tillegg har vi en ny og en gammel traktor. Et par båter finnes også, men de ligger på land nå. Dokk; naturlig nok.

Nesten hele Bjørnøya er naturreservat, kun stasjonsområdet et unntatt fra vernebestemmelsene. Dette innebærer at det på ingen måte er fri ferdsel med disse fartsmonstrene rundt om på øya. De kan brukes når ved og gass skal fraktes til hyttene og eller i ganske liten grad. Jeg har med ski og pulk og kjenner ikke noen stor dragning mot scooterkjøring. Har i grunnen fått kjørt av meg "dilla" for en stund siden. At både jeg og sjåføren falt av 340'en på vei opp bakken til stasjonen den kvelden vi landa her på øya, gjør ikke mitt forhold til 340'en noe bedre. Den historien skulle forresten være en hemmelighet mellom den forrige teknikeren og meg, men "noen" her på stasjonen hadde selvfølgelig øynene med seg og fikk med seg det grasiøse stuntet! Tyngdeoverføring, sa du?

Stasjonssjefen hadde følgende erklæring å komme med i anledning pressekonferansen; "Kan den/de som vet hvor 24-nøkkelen er, vennligst bringe den tilbake fort som f..?!"  

Chiefen, Henning og stasjonssjefen, Ted.

Deler av pressekorpset. Venke og Vera. "The dobbelt-V's!"

Min "venn", fartsmonsteret.

Ny- og gammel traktor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Om du har noe på hjertet, er det hyggelig å høre fra deg her inne! -men helst bare om du har noe hyggelig eller artig å melde, eller om du kan komme med tilleggsinfo der jeg står fast!? :-) Takk for interessen, uansett!