Etter å ha hatt fri hele høsten, var jeg grundig lei av å feriere og begynte endelig å jobbe igjen i november 2010. Jobbet som meteorologifullmektig på Bjørnøya i seks måneder fra sent i november 2010 og frem til sommeren 2011.

Gledet meg utrolig mye og var spent som et egg på hva livet i Ishavet ville bringe. Litt av gledene, turene, galskapen, opplevelsene og alt det andre, har jeg forsøkt å si litt om her inne. Se også min vanlige blogg, Helst glad og på tur.

fredag 31. desember 2010

Oppladning til nyttårsfeiring

Også her på øya lades det naturlig nok opp til nyttårsfeiring. Vi har spredt det glade budskap om at det blir nyttårsfest her, men innrømmer at vi ikke forventer storinnrykk.

Kokkene har styrt med nyttårsmenyen i flere dager og vi gleder oss veldig til kveldens femretter! Den inneholder både hummer og kanari; eller i hvert fall hummer og due. Tenk å kunne gå til dekket bord hver dag, vi har gode dager og ingen næringssorg i Ishavet!

Vi gleder oss til nyttårsmenyen!

Etter middag, regner jeg med det blir kaffe, med eller uten avec. Innlagt lyging, skryting og tullprat, er det også fare for at det blir. Lenge for noen, kortere for andre. Noen har, tross alt, vakt på- eller tett innpå nyttårskvelden. Jeg trakk vinnerloddene denne jula; har hatt helt fri rundt både jule- og nyttårshelga. Flaks!

De siste dagene har det blitt spekulert og skrevet og dikta voldsomt her hos oss. Tradisjonen tro, skal det fremføres sang til våre nærmeste naboer og kolleger på Hopen. Hopen ligger riktignok et par hundre kilometer nordøst for oss, men Hopen og Hornsundstasjonen på Spitsbergen er likevel våre nærmese naboer. Sangen synges/fremføres etter planen over mellombølgen litt utpå kvelden.

Vi er spente på om Hopenfolket har hatt tid å dikte sang til oss i en ellers travel hverdag i rampelyset. Gutta på Hopen var på Lørdagsrevyen siste lørdag før jul og lå i går på VG-nett sin forside med badestampbildet sitt. Vi på Bjørnøya er ikke fullt så PR-kåte og har nøyd oss med å figurere i Svalbardposten og i lokale/regionale etermedia.

I formiddag var det jeg som måtte til pers i radio, med direkteintervju på NRK sitt distriktsradioprogram Nordaførr tidligere i dag om hvordan vi skulle feire nyttår. Journalisten syntes tydelig det hørtes ensomt og stusselig ut med ni personer på ei "øde øy", noe jeg ikke ville være med på. Jeg mener bestemt at man ikke er alene når man er ni; alene er man når man er én! Jeg stortrives, har valgt å dra hit opp sjøl og synes jeg har hatt griseflaks som har fått denne presangen av en mulighet! Heldigvis er det enda rundt fem måneder igjen av eventyret! 

Nyttårstradisjonen er ellers å fyre salutt med en liten kanon vi har her. For øyeblikket blåser det 19m/s, som tilsvarer en sterk kuling, så det blåser nok for mye. Vi får nøye oss med å sende opp værballongen, fyre av noen knallskudd og skåle i Champagne. Kanskje ligger det fremdeles noen båter i le like utenfor her, kanskje de har noe krutt på lager?

Ønsker dere ei fin nyttårsfeiring og lykke i det nye året!

2 kommentarer:

  1. Hei hei

    Har enda ikke blitt helt varm i kroppen etter å blitt med i nakenbadforeningen deres, men det må sies.. det var en utrolig opplevelse! Du burde være nesteman :)

    Godt nyttår fra KV Sortland! Kos dere i stormen dere også! Kruttet må vi nesten spare på for denne gang :)!

    SvarSlett
  2. Haha! Godt nytt år til dere på KV Sortland også, tøffe badere! Jeg tror jeg venter litt med den badinga! Fortsatt godt tokt!

    SvarSlett

Om du har noe på hjertet, er det hyggelig å høre fra deg her inne! -men helst bare om du har noe hyggelig eller artig å melde, eller om du kan komme med tilleggsinfo der jeg står fast!? :-) Takk for interessen, uansett!