Etter å ha hatt fri hele høsten, var jeg grundig lei av å feriere og begynte endelig å jobbe igjen i november 2010. Jobbet som meteorologifullmektig på Bjørnøya i seks måneder fra sent i november 2010 og frem til sommeren 2011.

Gledet meg utrolig mye og var spent som et egg på hva livet i Ishavet ville bringe. Litt av gledene, turene, galskapen, opplevelsene og alt det andre, har jeg forsøkt å si litt om her inne. Se også min vanlige blogg, Helst glad og på tur.

torsdag 21. april 2011

Endelig ble det 17. mai og julaften og bursdag på én gang! -igjen.

Folksomt her en stund!
Lørdag kveld kom det endelig forsyningsbåt til Bjørnøya igjen. Lossinga starta rundt klokka 21 om kvelden. På noen korte kveldstimer fikk vi sjaua inn mengder med matvarer, post, utstyr og alskens "fine ting noen har handla". Én måtte passe vakta, bortsett fra det var hele besetningen i arbeid. Sist gang vi hadde båt, var ca 21. februar, ikke rart vi var ganske "klare" for en båt med masse leveranser nå, etter nesten åtte uker uten! Et helikopter og en båt har vært innom for en stund siden med litt grønt og litt melk, men den riktig store leveransen lot altså vente på seg helt til nå. Det er kjent at den som venter på noe godt, ikke venter forgjeves. Det gjorde vi ikke denne gangen heller. Kjølerommet er igjen stappfullt av alskens gode matvarer og mange av oss har fått mange nye og fine greier som helt klart er både kjekke å ha og, ikke minst, "livsnødvendige".

Innholdet i "Ishavspakken"! Imponerende!
I tillegg til de tingene jeg visste var på veg hit, kom det noen hyggelige og overraskende, forsinka, bursdagshilsner. Tove og Torhild vet virkelig hva som fungerer i Ishavet! Tusen takk begge to for hyggelige brev og flotte pakker. Torhild har sendt meg en riktig flott "hvamankan-finnepååtrengei-Ishavetnårmaner-derganskelengeog-ikkekanhandleselv"-pakke. Masse forskjellige greier, der mesteparten var ganske nyttig.-noen av dem var naturligvis totalt ubrukelige, og veldig morsomme! Jeg lo godt og ble veldig glad. Så fantastisk gjennomtenkt og utrolig humoristisk! Nevner i fleng; kaffe, brunost, kvikklunsj, isklister, rødswix, rødvin, baileys, papirlommetørklær, telys, plaster, fotbad, ansiktsmaske, ei bok, hundegodt, akevittglass, smågodt og masse anna! Damen må ha brukt masse tid på å pønske ut (også) denne pakken! Takktakktakktakk!! Det betyr masse å få sånne oppmerksomheter når man er her oppe "et stykke fra folk" i et halvt år!

I pakken lå det tilogmed frø, frø til gulrøtter, reddik, basilikum og paprika. Det er sikkert litt sent å så nå, men hvorfor ikke? Kanskje får påtroppende besetning høste resultatene senere i år? Selv om jeg er optimist, tror jeg at jeg dropper å frese opp gulrotsenger nedenfor stasjonen. De eventuelle fruktene av dette prosjektet får finne seg i å måtte bli stuerene inneplanter. -Skal ikke ha noen frittgående, "lykkelige", gulrøtter her!

Frysevarene vi hadde bestilt, kom seg ikke med Hurtigruta til Sortland og fikk dermed ikke bli med Kystvakten oppover denne gangen. Kanskje får vi frysevarer en gang snart? Jeg er så fornøyd med alle de andre fine tingene som kom med båten, at savnet etter frysevarer ikke er prekært for min del. Nå nytes deilig frukt og friske grønnsaker i mengder og fersk melk, som bare gikk ut på dato i går. Hvilken luksus!

Brev, aviser, blader, pakker!
Begge har fått garn, én til bøting, ei til strikking!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Om du har noe på hjertet, er det hyggelig å høre fra deg her inne! -men helst bare om du har noe hyggelig eller artig å melde, eller om du kan komme med tilleggsinfo der jeg står fast!? :-) Takk for interessen, uansett!