Etter å ha hatt fri hele høsten, var jeg grundig lei av å feriere og begynte endelig å jobbe igjen i november 2010. Jobbet som meteorologifullmektig på Bjørnøya i seks måneder fra sent i november 2010 og frem til sommeren 2011.

Gledet meg utrolig mye og var spent som et egg på hva livet i Ishavet ville bringe. Litt av gledene, turene, galskapen, opplevelsene og alt det andre, har jeg forsøkt å si litt om her inne. Se også min vanlige blogg, Helst glad og på tur.

onsdag 8. desember 2010

Lur som en rev

Æ-bæ! Kan ikke ta meg! Tassen ertes

Er man rev og stasjonert på Bjørnøya, lever man på mange måter et bekymringsløst liv uten så mange andre fiender enn den lange, kalde vinteren. Ingen revefangst på Bjørnøya. Om sommeren bor reven midt i matfatet; et av den nordligste halvkules største sjøfugl-hekkeområder byr på fjærkledte festmåltider stadig vekk.

Om vinteren skal polarreven kunne leve godt av det den sanka og gravde ned om sommeren om den gidda å gjøre en innsats. Alternativt kan den velge å prøve å drive stasjonens hunder til vanvidd ved å tuske til seg maten deres. De lurer til seg smuler fra hundenes matfat, og ser ut til å ha lært seg foringstidene allerede! Luringene vet helt tydelig alt om kjettingens lengde og  bikkjenes akselerasjonsevne og utnytter det til fulle.. Det er komisk å se hvor frekke de er; noen ganger er de helt borte i hundehusdøra. Er sikker på at de på sitt utspekulerte revespråk peker nese og geiper til stakkars Aki, Eerkki og Tassen, før de med lynets hastighet hopper sidelengs ut av bikkjenes aksjonsradius om noen av dem skulle orke å gjøre et forsøk på å ta dem. I går var det ikke mindre enn fire luringer rundt stasjonen, akkurat i ettermiddag var det bare én. Men han var til gjengjeld noe av det frekkeste jeg har sett! Klarer vi å bli kvitt de hvite pelsballene? Fornøyelige og fine er de, men de kunne kanskje finne seg en annen spiseplass, selv om det vel strengt tatt er vi som er på besøk her..

Nærmer seg Eerkki

2 kommentarer:

  1. Jeg minnes at du allerede som jentunge likte å høre når mamma eller pappa fortalte en liten revehistorie.......

    SvarSlett
  2. Haha, pappa! Stemmer det! Nå driver jeg og samler mine egne revehistorier! :-)

    SvarSlett

Om du har noe på hjertet, er det hyggelig å høre fra deg her inne! -men helst bare om du har noe hyggelig eller artig å melde, eller om du kan komme med tilleggsinfo der jeg står fast!? :-) Takk for interessen, uansett!