Etter å ha hatt fri hele høsten, var jeg grundig lei av å feriere og begynte endelig å jobbe igjen i november 2010. Jobbet som meteorologifullmektig på Bjørnøya i seks måneder fra sent i november 2010 og frem til sommeren 2011.

Gledet meg utrolig mye og var spent som et egg på hva livet i Ishavet ville bringe. Litt av gledene, turene, galskapen, opplevelsene og alt det andre, har jeg forsøkt å si litt om her inne. Se også min vanlige blogg, Helst glad og på tur.

tirsdag 7. desember 2010

Fuglenytt fra Bjørnøya!

Fra gårsdagens tur. "Han" e ganske frisk!
Også i dag var vi ute på en liten formiddagspromenad. Det er sparsomt med lys, men jeg tenker at det er god forebygging av hvadetskullevære å komme seg ut helst hver dag, eller så ofte som mulig. Det blåser friskt, men man får bare hyre seg godt. Deilig å kjenne at det river litt i nesa! 

Trodde mildt sagt ikke jeg skulle kunne publisere noe som helst slags fuglenytt herfra før langt utpå nyåret! De eneste fuglene jeg har regna med å se på denne årstiden er Havhesten. Den tøffe havhesten med ferskvannsfabrikken på nesa og de råeste flygeegenskapene. Joda, har sett den også, kappflygende med oss da vi seilte med KV Senja nordover. Etter at vi ramla i land her har jeg ikke sett så mye som en Havhestfjær. Ikke har jeg sett andre fjær heller, for så vidt; før i dag.

I dag har vi sett fire ulike arter på vår korte formiddagstur! Nesten ikke til å tro! Det er vel ikke akkurat god stemning å være en liten fjærball "stucked" på Bjørnøya, 74 grader nord, når det nærmer seg kaldeste og mørkeste vinteren med stormskritt? Du er ikke i ferd med å vinne det Darwinistiske kappløpet da, akkurat?! Eller kanskje jeg misforstår helt? Det er disse som er de virkelige overleverne! De gidder ikke å fly sørover, de driter i flokken og bare "chillern" her oppe mens dustene drar til syden? (Uten å dra noen sammenlikning med folk og mitt eget liv eller noe, bevares! Skulle vel ha passa seg!) 

Det første vi så var en virrende fugl under gatelyktene på kaia. Større enn snøspurv, mindre enn Havhest, tenkte jeg. Ergo; ikke spesielt mange av Svalbards fugler utelatt. Da vi kom ut på kaia, kom den tilbake og fløy akkurat lenge nok i lyset til at vi nådde å artsbestemme den til å være en Lunde! (stilige Lunden! -en av mine mange favoritter!) Eller; jeg så at den var sort og hvit og hadde tegninger ved ansiktet; Venke med betydelig lenger Svalbarderfaring var ikke i tvil; en Lunde var det! Vi så ikke noe mer til den, men ute i bayen lå det noen små dotter og duppa, fem stykker i tallet når alle holdt hodet over vann samtidig. De kom aldri nærme nok til at det var lett for meg å se hva det var, men utfra tidligere observasjoner og utfra det lille vi så; Havelle. Havella er en liten andefugl med laaang stjert. Stilig den og, i grunnen. Plutselig dukka det opp nok en fugl, like ved kaia. Nær nok til at det var mulig å fotografere den med blitz. Å artsbestemme Svalbards fugler i vinterdrakt er ikke noe jeg har gjort før, så her måtte fugleboka frem. Det viste seg å være en Teist! Enda en av de jeg er riktig begeistra for! Teisten har knallrøde og fine føtter, jeg bruker å si den har på seg røde støvletter.. Teisten er mer stilig om sommeren, dét skal den ha. Da er den nesten helt sort og har bare små hvite felter.


Teist i vinterdrakt
På vei opp til stasjonen igjen, på vår lille tur, ramla vi nesten over en liten tass som lå på broa. Den så ikke ut til å ha prikka inn toppformen, akkurat. En liten Alkekonge lå der og venta på sin skjebne og så ikke ut til å klare å ta til vingene. Jeg vet at naturen er nådeløs, men ingen av oss er vel så glade i å bli minna på det? Kjente at jeg ble Lise 7 år igjen i møte med det lille kreket; hadde lyst å putte den i ei pappkasse og ta den med inn og "berge" den. Får håpe at Mikkel kjenner sin besøkelsestid...

Alkekongen i vinterdrakt

1 kommentar:

  1. Artig å se at det finnes fugleliv der oppe ennå, men det er nok bare de aller tøffeste som tilpasser seg.

    Oddvar

    SvarSlett

Om du har noe på hjertet, er det hyggelig å høre fra deg her inne! -men helst bare om du har noe hyggelig eller artig å melde, eller om du kan komme med tilleggsinfo der jeg står fast!? :-) Takk for interessen, uansett!