Etter å ha hatt fri hele høsten, var jeg grundig lei av å feriere og begynte endelig å jobbe igjen i november 2010. Jobbet som meteorologifullmektig på Bjørnøya i seks måneder fra sent i november 2010 og frem til sommeren 2011.

Gledet meg utrolig mye og var spent som et egg på hva livet i Ishavet ville bringe. Litt av gledene, turene, galskapen, opplevelsene og alt det andre, har jeg forsøkt å si litt om her inne. Se også min vanlige blogg, Helst glad og på tur.

lørdag 4. desember 2010

Nattskift

Sitter på min første nattevakt her oppe. OBS-rommet minner litt om en gammel politivakt/ -operasjonssentral. Nesten så jeg kan leke at jeg er tilbake i politijobben om jeg skulle trenge å mimre litt! Fordelen her er at 112-linjene ikke ringer i ett kjør. I grunnen er det ingen linjer som ringer i ett kjør. Hører et stadig surr på VHF-radioen og på mellombølgen, men som oftest er det ikke meg de skal ha tak i, eller de skal ikke ha tak i noen i det hele tatt; de skal bare melde noe.

Vi melder inn værobservasjoner hver time 24/7. To ganger i døgnet melder vi også noe på radioene; vi sender ut værmelding for områdene rundt Bjørnøya. På dagvakta i dag fikk jeg æren av å sende min første værmelding. Tror det gikk greit og har ikke mottatt verken ovasjoner eller klager. Tabbe om ingen hørte meg i det hele tatt, da! I tillegg sender vi opp de tidligere nevnte ballongene og lager Metar for luftfarten flere ganger i døgnet. Av andre oppgaver nevner jeg alt fra vasking og litt rydding til mottak av helikopter og annet forefallende som måtte dukke opp. Finfin jobb!

Sikkerheten er ikke noe vi tuller med her oppe. Vi går brannrunder titt og ofte og følger med. Bamsen får ikke kødde med oss og vil forhåpentligvis ikke vite ordet av det før han er skremt bort fra stasjonsområdet om den skulle slumpe til å svinge innom. Skal ikke ha noen husbjørn rundt veggene!

Nå må jeg gå brannrunde! -apropos..

2 kommentarer:

  1. Ja kjenner jo igjen alle de rare "duppedittene" der på Radioen... Ser jo ut som du passer godt inn... Var der 2008/2009 som "fersking" (og Tekniker)... Husker svært godt spenninga, og spesielt på første natta alene... Håperdu får et fortreffelig opphold. Skal følge med i dine morsome beskrivelser av livet der fremmover... Et lite tips som du sikkert har fått fra flere hold; tia der oppe går fortere og fortere etter hvert mot hjemmreise. Uynytt oppholdet godt...

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelige ord, Hans-Arne! Stas at gamle Bjørnøyafolk følger med på oss ferskingene! Vi får sikkert både mange gjenkjennende nikk og noen hoderystelser i løpet av vinteren! Gleder oss til fortsettelsen!

    SvarSlett

Om du har noe på hjertet, er det hyggelig å høre fra deg her inne! -men helst bare om du har noe hyggelig eller artig å melde, eller om du kan komme med tilleggsinfo der jeg står fast!? :-) Takk for interessen, uansett!