Etter å ha hatt fri hele høsten, var jeg grundig lei av å feriere og begynte endelig å jobbe igjen i november 2010. Jobbet som meteorologifullmektig på Bjørnøya i seks måneder fra sent i november 2010 og frem til sommeren 2011.

Gledet meg utrolig mye og var spent som et egg på hva livet i Ishavet ville bringe. Litt av gledene, turene, galskapen, opplevelsene og alt det andre, har jeg forsøkt å si litt om her inne. Se også min vanlige blogg, Helst glad og på tur.

onsdag 26. januar 2011

Bananbåt og lik i lasten!

Vi hadde fått vite at båten kom innom en eller annen gang før den 24. januar. Da jeg stod opp litt utpå dagen på søndag, fikk jeg vite at helikopteret, Lynxen, ville komme fra kystvaktbåten KV Nordkapp per klokken 1300.

Jeg heiv meg rundt og fikk ferdig all post jeg skulle sende, hadde naturligvis ikke gjort alt klart. Klokken 13-sharp landet Lynxen med den første av 4-5 ladninger med saltmat og søtmat og tullball og stæsj. Ikke fritt for at vi gledet oss til å se hva som var i eskene! På én av ladningene, kom det noe som rett og slett luktet lik. Det viste seg å være ei isoporkasse med noe som engang var fersk torsk. Etter å ha turnert Barentshavet i 10 dager inni en båt, var den ikke sylfersk lengere. (Den burde fått svømt selv; i denne tilstanden kunne den strengt tatt løpt selv, den kom i alle fall mot oss.) Det viste seg at isoporkassa med fisken hadde stått midt inne i en palle med varer, slik at besetningen på båten aldri hadde sett den og følgelig aldri hadde fått satt den på kjøl. Nå vet jeg ikke hvor mye det hjelper å kjøle ned ferskfisk i 10 dager, akkurat. Den er ikke spesielt fersk da, kanskje ikke engang med utstrakt bruk av matsminke og gudvethva.

Begynte å bli litt skrint på kjøla..
Kystvakten, og langt mindre vi, vet ikke alltid når de kan sette kursen nordover mot Bjørnøya etter lasting av proviant og varer til oss. Av og til må de ta seg noen runder ved kysten eller til andre steder,  før de kommer opp. Provianten vår kan derfor av og til være relativt langreist før den blir løftet i land her på øya. Sånn er det, ikke så mye å gjøre med det. Denne gangen var det melk, endel grønnsaker og noen biter torsk det gikk utover. Masse av maten var uansett mer enn godt spiselig og vi koser oss med helmelk som bare gikk ut for fem dager siden, en del ferske grønnsaker og finfin frukt av mange slag. Vi gafler i oss og prøver å unngå mageknip.

Resten av søndagen gikk til å rydde inn mat og til å pakke ut alle de artige pakkene vi hadde fått. Bergans og Norrøna og flere andre hadde sendt fine ting i posten til oss! En del julegaver og julebrev kom også med denne båten, veldig stas! Tusen takk til de det gjelder!

Det er hardt å være pappeske på langtur!

Lik i lasten..


Ikke alle hadde likt den lange reisen..

Masse hyggelig julepost og litt egenbestilt stasj!

Det skal ikke stå på utstyret utover vinteren!

2 kommentarer:

  1. Dere får gjøre som sjøfolkene i seilskutetiden.
    Få tak i Habanero pepper, så kjenner dere ikke noe av den dårlige smaken på fisken. Styrken er målt til 1 041 427 SHU(Scoville grader), i forhold til jalapeno som er på 8000 SHU.
    Ser ut til at Marius nå er bedere kledd.
    Ha en god dag alle sammen.

    SvarSlett
  2. PS. Ser at du holder deg til Nemi. For meg er en stripe Pondus om morgenen, forutsettning for en god arbeidsdag.

    SvarSlett

Om du har noe på hjertet, er det hyggelig å høre fra deg her inne! -men helst bare om du har noe hyggelig eller artig å melde, eller om du kan komme med tilleggsinfo der jeg står fast!? :-) Takk for interessen, uansett!