Etter å ha hatt fri hele høsten, var jeg grundig lei av å feriere og begynte endelig å jobbe igjen i november 2010. Jobbet som meteorologifullmektig på Bjørnøya i seks måneder fra sent i november 2010 og frem til sommeren 2011.

Gledet meg utrolig mye og var spent som et egg på hva livet i Ishavet ville bringe. Litt av gledene, turene, galskapen, opplevelsene og alt det andre, har jeg forsøkt å si litt om her inne. Se også min vanlige blogg, Helst glad og på tur.

fredag 27. mai 2011

Nattlig filosoferende fotosafari

Det er mange fine netter vi sover oss bort fra, uten noensinne å få vite hvor flotte de var. Ofte er det slik at vinden stilner og sola skinner om natta; landskapet får en helt annen glød enn om dagen. Ei natt i forrige uke, kom jeg meg ut på fotosafari i stedet for i seng. En nydelig liten tur til Gravodden. Mange tanker som kommer når man går sånn alene om natta. Det føltes rart og vemodig å ta inn over seg at mitt Bjørnøyaeventyr nærmer seg slutten, ja, for det har vært et lite eventyr!. Det blir ikke bare lett å dra herfra, selv om jeg ser veldig frem til å treffe igjen kjæreste, venner og familie.

Er litt spent på hvor lenge polarbasillens ilske kløe er borte før den tiltar igjen. Er man først angrepet, er det vanskelig å finne en varig kur!

For øyeblikket venter vi på avløsningsbåten. De fleste av de som skal avgårde i første pulje er ganske ferdigpakket, og kan forlate åstedet på relativt kort varsel. Båten kommer litt senere enn først antatt, uten at akkurat dét er verken dramatisk eller overraskende. Havet er stort og planer må ofte endres. Vi regner fremdeles med å fly hjem fra Longyearbyen i midten av neste uke.

Skiltet har blitt pusset opp i løpet av våren, etter havari under stormene i vinter. Bra, Helge! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Om du har noe på hjertet, er det hyggelig å høre fra deg her inne! -men helst bare om du har noe hyggelig eller artig å melde, eller om du kan komme med tilleggsinfo der jeg står fast!? :-) Takk for interessen, uansett!